Diana Smidts

De rol van zelfregulatie/werkhoudig bij schoolprestaties.

Veelal wordt aangenomen dat de mate van schoolsucces bepaald wordt door het intelligentieniveau van een kind. Dus: hoe slimmer je bent, hoe beter je presteert. Dit gaat echter in de lespraktijk niet altijd op. Zo zijn er kinderen die slim zijn, maar tóch moeite hebben met leren ("het zit er wel in, maar komt er niet uit"). Bijvoorbeeld omdat ze snel zijn afgeleid, zich makkelijk laten meeslepen door wat er in de klas gebeurt, hun spullen/materialen niet kunnen vinden enzovoort. Het tegenovergestelde beeld komt ook voor: kinderen die misschien iets minder intelligent zijn, maar desondanks goede schoolresultaten behalen. Bijvoorbeeld omdat ze ervoor zorgen dat ze hun huiswerk op tijd maken, weten wat ze moeten doen en hoe ze dat het best kunnen aanpakken.

Er lijkt dus méér nodig te zijn voor schoolsucces dan intelligentieniveau alleen, namelijk een adequate werkhouding en zelfregulatie. Wanneer kinderen in staat zijn om hun gedrag, gedachten en emoties efficiënt aan te sturen, zullen ze beter in staat zijn om te laten zien wat hun cognitieve en sociale mogelijkheden zijn. Tijdens deze lezing neemt Diana Smidts je mee op vogelvlucht door de functies van het kinderbrein en de rol van zelfregulatie bij schoolsucces.

Over Diana Smidts

RWF 6677 Version 3   Dr. Diana Smidts is GZ-psycholoog en Orthopedagoog-Generalist. Zij is eigenaar van KinderPsy, een praktijk voor kinder- en jeugdpsychologie en trainingsbureau voor onderwijsprofessionals (www.kinderpsy.nl). Haar expertise ligt op het gebied van executieve functies, een onderwerp waarop zij in 2003 is gepromoveerd aan de University of Melbourne. Diana Smidts is auteur van verschillende publicaties (boeken, vragenlijsten) op het gebied van de kinderpsychologie en heeft jarenlange ervaring als spreker en trainer.

 

 

cover tijdschrift